For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

کارنامک کوتاه علمی و خلاصه‌ای از زندگی‌نامه

سرانجام پس از سالها دوری از کشور، از خردادماه  سالِ ۹۶ به عنوان عضو هیئت علمی و تحت طرح سربازی در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به کار شده‌ام. سایر مؤسساتی که در آنها تحصیل یا کار کرده‌ام در زیر آمده‌اند:

دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده‌ی علوم ریاضی، عضو هیئت علمی (تحت طرح سربازی)، خرداد ۹۶ تا کنون

دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشکده‌ی ریاضی و علوم رایانه، پسادکتری تحت راتبه‌ی بنیاد ملی نخبگان، آذر ۹۵ تا خرداد ۹۶

دانشگاه آلبرت لُدویگ، فرایبورگ، آلمان، دو دوره‌ی پسادکتری در نظریه‌ی مدل، تحت راهنمائی مارتین زیگلر، ۹۵-۹۲

دانشگاه منچستر، انگلستان، دکتری در نظریه‌ی مدل، تحت راهنمائی الکس ویلکی، با راتبه‌ی تحصیلی مالوا (جایگاه ماری کوری)، مشاور: مارکس تِرِسل، ممتحنان: بوریس زیلبر (آکسفورد) و گرث جونز (منچستر)، ۹۲-۸۹

(ضمن دوره‌ی دکتری:‌ دانشگاه آکسفورد انگلستان، فرصت مطالعاتی ۳ ماهه، تحت حمایت راتبه‌ی مالوا، دانشگاه لیون فرانسه، فرصت مطالعاتی ۳ ماهه، دوره‌ی ویژه‌ی نظریه‌ی مدل)

دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، کارشناسی ارشد در منطق (نظریه‌ی دامنه‌) و جبر،  تحت راهنمائی مسعود پورمهدیان و فرهاد رحمتی، ۸۸-۸۶

دانشگاه صنعتی امیرکبیر،  تهران، کارشناسی ریاضیات محض، ۸۶-۸۲

هم‌اکنون علاوه بر کار روی ساختاری ترتیب‌کمینه، در حال انجام پروژه‌ای تحقیقاتی روی ساختارهای هراشوفسکی با همکاری مسعود پورمهدیان هستم. 

پایان‌نامه‌ی دکتریم درباره‌ی بسط ساختار اعداد حقیقی بوده است همزمان با یک مجموعه‌ی چگال و متمم‌چگال و یک مجموعه‌ی بسته‌ی گسسته. در این پایان‌نامه ثابت شده است که ساختارِ تشکیل یافته از میدان مرتب اعداد حقیقی، زیر میدان متشکل از اعداد جبری و مجموعه‌ی همه‌ی توانهای صحیحِ عدد ۲ ساختاری رام است؛ بدین معنی که حساب در آن تعبیر نمی‌شود.

کارنامک کامل تحصیلی مرا در فایل زیر مشاهده بفرمائید. نیز صفحه‌ی قبلیم در دانشگاه آلبرت لودویگ در این پیوند قابل دسترسی است. 

خلاصه‌ای از زندگی‌نامه

تحصیلات دبیرستانی و پیش‌دانشگاهیم را در مدرسهٔ نمونهٔ ابن‌سینا در تربت جام گذراندم و پس از آن تا کنون با این شهر زیبا و پرخاطره خداحافظی کردم. دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه امیرکبیر تهران با شاگرداولی به پایان رساندم. در دوره‌ٔ کارشناسی علاقه‌مند به جبر بودم ولی پس از آشنائی با مسعود پورمهدیان، که به تازگی از آکسفورد برگشته بود، به نظریه‌ٔ مدلها علاقه‌‌مند شدم. با این حال، پایان‌نامه‌ٔ ارشدم را تحت نظر ایشان در نظریه‌ٔ دامنه نوشتم که زیرمجموعه‌ای  از علوم‌کامپیوتر محسوب می‌شود، و در دورهٔ کارشناسی ارشد مقاله‌ای به همراه پورمهدیان در توپولوژی به چاپ رساندم. مسعود پورمهدیان (هم‌اکنون رئیس بخش ریاضی پژوهشگاه دانشهای بنیادی) از افراد بسیار تأثیرگذار در زندگی من بوده است و هنوز هم با او به همکاری علمی مشغولم.
پس از آن طی یک مصاحبهٔ تلفنی با دوگالد مکفرسون، موفق به اخذ بورسیه‌ٔ‌ مالوا از اتحادیهٔ اروپا شدم. بورسیه‌ٔ مالوا، بورسیه‌ای بسیار سخاوتمند بود که برای دو دوره (هر دوره نه نفر برای نه دانشگاه در سرتاسر دنیا) برای مطالعات در منطق، نظریه‌ی مجموعه‌ها و نظریه‌ی مدلها برقرار شده‌ بود. این بورسیه به من امکان سفر به کشورهای مختلف و حضور در بسیاری دوره‌ها و کنفرانسها و آشنائی با دانشمندان برجستهٔ حوزهٔ نظریه‌ٔ مدلها را می‌داد. تحت این بورسیه، دکترای نظریه‌ی مدل را در دانشگاه منچستر تحت راهنمائی الکس ویلکی اخذ کردم. الکس، یک ریاضیدان بزرگ و یک دانشمند مهم در گرایش نظریه‌ی مدل و عضو انجمن سلطنتی لندن بود. یکی از معروف‌ترین قضایای او اثبات مدل‌کاملی ساختار اعداد حقیقی به همراه تابع نمائی است.  من این افتخار را داشتم که اولین دانشجوی او در دانشگاه منچستر باشم (سال ۲۰۰۹ ایشان از آکسفورد با کسب کرسی فیلدن به منچستر آمده بود). سالهای شاگردی الکس تأثیرات بزرگی در نگرش من به ریاضیات و بخصوص نظریهٔ‌مدلها گذاشت. خصوصاً دو ماه آخر که در دانشگاه آکسفود تحت نظر الکس ویلکی و بوریس زیلبر گذراندم و با جمشید درخشان هم‌اتاقی بودم.

پس از دفاع از پایان‌نامهٔ دکترا (به داوری بوریس زیلبر و گرث جونز) برای گذراندن دو دوره‌ٔ‌ پسادکتری تحت نظر مارتین زیگلر راهی آلمان شدم. شاگردی مارتین، شاید شروع تازه‌‌ای از ریاضیات برای من بود. به جرأت می‌توانم بگویم که ریاضیدان در سطح او کم دیده‌ام و من هنوز حاضرم دوباره سر کلاسهای کارشناسی او نیز بنشینم. تدریس این روزهای من، بسیار متأثر از روش تدریس اوست و ای‌ کاش روزی صلابت ریاضیم نیز شبیه ریاضی او می‌شد.

به علت گرفتاری‌هایی که خدمت سربازی برایم ایجاد کرده بود در سالهای آخر امکان سفر به ایران را نداشتم. این سالها از لحاظ روحی برایم فرسایشی شده بود و مرا  آمادهٔ بازگشت به کشور، گذراندن دورهٔ سربازی و استخدام در دانشگاه صنعتی اصفهان کرده بود. 

گرایش نظریه‌ی مدلها را زیباترین گرایشهای ریاضی می‌دانم و اگر فرصتی برایم فراهم شود درباره‌اش در همین صفحه خواهم نوشت. 

 

فایل: 

تحت نظارت وف ایرانی